<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=1150766838320198&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Gå på ferie med ro i maven: Fem konkrete handlinger, der får dig til at slippe jobbet og blive helt ferieklar

Stress og trivsel | Læs på 6 min

Fem konkrete handlinger, der får dig til at slippe jobbet og blive ferieklar

Sarah Beg

Så er det lige om lidt. Ferien banker på døren, og inden længe skal du sætte både arbejde og indbakke på en tiltrængt pause for en stund. Men hvordan kommer du godt på ferie - uden pres, stress eller bekymringer over opgaver, du ikke nåede eller mails, du ikke fik svaret? I dette indlæg giver erhvervspsykolog Sarah Beg dig 5 konkrete kom-godt-på-ferie fif som er lige til at plukke, bruge og dele med dine kolleger.

Måske kan du genkende en eller flere af disse scenarier:

  • Ferien, der startede skævt, fordi du gik direkte fra 120 km. i timen til sneglefart.
  • Ferien, hvor uløste arbejdsopgaver gav dig søvnløse nætter.
  • Ferien, hvor ubesvarede mails trængte sig på samvittigheden, så du endte med at svare alligevel mod alle intentioner.

Rigtig mange os har oplevet at få en skæv start på ferien eller en ferie, hvor arbejde alligevel fyldte mere, end vi havde håbet på. Og for mange er det mere reglen end undtagelsen, at vi bruger de første dage af ferien på at slippe jobbet og komme ned i gear.

Det er ærgerligt for både dig, dine nærmeste og din arbejdsplads. Vores krop og sind har nemlig brug for at koble af fra hverdagens rutiner og få fornyet energi og inspiration.

Sådan behøver det heldigvis ikke være. Du behøver heller ikke bruge dagevis af din dyrebare ferie på i det hele taget at komme ned i gear. For det er faktisk muligt at skabe gode forudsætninger for at gå på ferie uden bekymringer, stress eller uro i maven.

Det kræver dog, at du planlægger og bruger din tid op til din ferie bedst muligt. Det får du hjælp til her. Så. Skænk dig en kop kaffe, læn dig tilbage og forestil dig i stedet det her scenarie:

Vil du også gå på ferie med den følelse i kroppen?

Så skal du læse videre. Her får du nemlig fem fif, der kan hjælpe dig til præcis det: En afslappet og helt ustresset start på ferien.

Få det hurtige overblik herunder og scroll ned for en uddybning af de enkelte råd.

  1. Få overblik over dine opgaver før din sidste arbejdsuge
  2. Ryd op i din indbakke og få styr på notifikationerne
  3. Lav klare planer og aftaler – og meld dem ud
  4. Book sidste arbejdsdag til dig selv
  5. Synliggør overgangen fra arbejde til ferie i dine omgivelser

1. Få overblik over dine opgaver før din sidste arbejdsuge

Ja, det er faktisk muligt at planlægge sig til ro i maven. Jo bedre overblik du har over, hvad du skal nå inden ferien, og hvad der kan vente til efter, jo mere ro får du.

Drop ambitionen om at få gjort helt rent bord inden ferien. Du ender bare med at stresse dig selv unødigt. Kodeordet her er prioritering. Benhård prioritering efter vigtighed.

Sådan gør du

Lav først en liste over alle uafsluttede opgaver. Opdel dem herefter i to separate lister:

  • ’Opgaver, jeg skal nå inden ferien’
  • ’Opgaver, jeg tager hul på efter ferien’.

Vi er ofte tidsoptimistiske, så pas på med at sætte for mange opgaver på din to-doliste før din ferie.

Afsæt herefter tid i din kalender til de enkelte opgaver. Både de opgaver som skal løses før ferien og dem, der kan vente til efter. På den måde får du også overblik over, hvad du skal tage fat på først efter ferien og tænker mindre over din to-doliste, mens du er på ferie.

Er mængden af opgaver som skal løses inden ferien for stor, kan der være brug for, at du afstemmer forventninger med din leder. Måske er der opgaver som kan uddelegeres eller løses af andre, mens du holder ferie.

2. Ryd op i din indbakke og få styr på notifikationerne

Det lyder måske banalt, men det virker. Du får et større overblik og mere ro i sjælen, hvis din indbakke er tom inden, du går på ferie. Og ja, det kan faktisk lade sig gøre.

Sådan gør du

Sæt løbende tid af til at gennemgå og tage stilling til de mails, der ligger i din indbakke ugen op til din ferie.

  • Skal mailen slettes?
  • Gemmes?
  • Uddelegeres eller tages action på?
  • Hvad kræver action inden ferien, og hvad kan vente?

Flyt e-mails over i relevante i mapper: Lav fx en mappe med titlen ”Action inden ferie” og sørg for, at mappen er tom den dag, du sætter dit autoreply på.

Slå push-funktionen fra på din telefon og overvej, om du måske helt skal afinstallere mail-appen under din ferie. På den måde undgår du at ”komme til” at tjekke mails løbende, selvom det ikke var din plan.

Kan det ikke lade sig gøre, så lav i stedet klare aftaler om hvornår, du er online, så dine medarbejdere eller kolleger ved, hvornår de kan forvente at få svar. Så undgår du også at bruge hele ferien på at tjekke mails.

3. Lav klare planer og aftaler – og meld dem ud

Få afklaret, hvem kolleger, medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder skal kontakte, mens du er væk.

Jo mere konkret og klart, du melder ud inden ferien, jo bedre kan du trække stikket og slappe af. Samtidig undgår du tvivl om, hvem-gør-hvad eller irritation over at blive kontaktet undervejs i din ferie.

Sådan gør du

Kommuniker det tydeligt ud på dit autosvar og på mail internt i din organisation hvornår og hvordan, du er tilgængelig i din ferie

Er du leder – så hold et møde eller send en e-mail, hvor du melder ud til dine ansatte, hvordan du håndterer mails og henvendelser i din ferie:

  • Er du tilgængelig under din ferie og hvis ja, på hvilken måde?
  • Er det ok at skrive, ringe, sende sms?
  • Er der situationer, hvor du forventer at blive kontaktet?
  • Og omvendt, er der områder, hvor en anden har beslutningskompetencen i dit fravær?

Sørg for, at I på afdelingen lægger en plan for, hvordan I vil håndtere vigtige henvendelser.

Skal I fx have skiftende ledervagt eller en nødtelefon, så meld ud om dette til jeres kolleger.

4. Book sidste arbejdsdag til dig selv

Sørg for, at de sidste dage inden ferien er rolige og så vidt muligt uden møder og aftaler. 

Sådan gør du

Book dig selv i kalenderen den sidste dag eller to, så du har tid til at rydde indbakken og afslutte de sidste hængepartier.

Brug også den sidste dag til at planlægge første uge efter ferien og lave en huskeliste til dig selv. Din feriehjerne vil takke dig for det, når du er er retur:

  • Hvilke opgaver skal du prioritere den første uge?
  • Hvem skal du huske at kontakte?
  • Er der møder, du med fordel kan booke allerede nu?

Er der noget, du kan forberede og lægge i din kalender, så gør det nu.

Det giver dig ro i maven at vide, hvad der venter på den anden side af ferien. I stedet for at boltre sig oppe i dit hoved under ferien, får du parkeret tankerne som konkrete opgaver i din kalender.

Samtidig kan det give luft i din post-ferie kalender, at du på forhånd har booket tid ind til opgaveløsning. Hvem ved, måske kan du afværge, at din første uge retur sander til i væg-til-væg møder.

5. Synliggør overgangen fra arbejde til ferie i dine omgivelser

Det giver måske sig selv. Alligevel er der mange, der underkender vigtigheden af at få sagt pænt farvel og på gensyn til kollegerne.

Det betyder meget for fællesskabet og trivslen i en afdeling, at I ser hinanden i øjnene og ønsker god ferie. Samtidig vil det også hjælpe dig med at få tydeliggjort den usynlige overgang fra arbejde til ferie, når du aktivt og tydeligt skildrer overgangen gennem din adfærd.

Og nej, det behøver ikke være hverken formelt eller tidskrævende. Hver arbejdsplads har sin kultur. Nogle steder slutter man af med en sommerfest, frokost eller is. Andre steder er det mere uformelt og op til den enkelte eller det enkelte team at markere ferien.

Sådan gør du

Gør det som falder dig mest naturligt og som passer ind i den arbejdskultur, du er en del af. Du kan fx sende en e-mail, en chatbesked, billede eller ringe til et par kolleger og ønske dem god ferie. Pak arbejdsdokumenter, bøger og mapper væk fra dit hjemmekontor, evt. ned i en kasse, så du også kan se en ændring i dine omgivelser fra rutinerne og hverdagen.

Marker også, når du er tilbage fra ferie. Spørg ind til dine kollegers ferie, sæt tid af til hyggesnakken ved kaffeautomaten og del de gode feriehistorier. Når vi viser interesse for hinanden på arbejdspladsen – også ud over det rent faglige – er vi med til at skabe et trygt og rart arbejdsmiljø.

Tilbage er der vist bare at sige: Rigtig god ferie :-)

Sarah Beg

Sarah Beg

Erhvervspsykolog og trivsels- og ledelsescoach hos AS3 siden juni 2021, hvor hun arbejder med trivsel på arbejdspladser og ledelsesudvikling. Sarah har to års erfaring som adfærdsdesigner hos et adfærdsbureau, og har hjulpet offentlige og private kunder med at opnå adfærdsændringer blandt deres medarbejdere, kunde- eller brugergrupper. Hun har også erfaring fra klinisk psykologisk regi og samtaleterapi.

Forrige indlæg

Er dit hus egentlig mere værd end dig?

Næste indlæg

Er du og jobbet stadig det bedste match?

Kommenter indlægget