<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=1150766838320198&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Sådan tager du ansvar for din egen trivsel under coronaen

Stress og trivsel | Læs på 4 min

Sådan tager du ansvar for din egen trivsel under coronaen

Lisbeth Bygsø-Petersen

Mange danskere har netop nu en hverdag, der ligger langt fra normalen. Vores arbejds- og privatliv har på få øjeblikke ændret karakter, og det kan sagtens udfordre din trivsel. Her får du 6 råd til, hvad du netop nu selv kan gøre for at påvirke både din egen og andres trivsel i en positiv retning.

”Intet bliver som før.”

Denne sætning er på én gang fuld af løfter, frustration og bange anelser. Og indenfor den sidste måned er den gang på gang blevet gentaget af både eksperter og politikere i deres forsøg på at håndtere corona-pandemien. 

De ved godt, og vi ved godt, at verden er pludselig vendt helt på hovedet. Da statsminister Mette Frederiksen onsdag 11. marts lukkede store dele af Danmark ned, forsvandt den hverdag, som mange danskere ellers kendte, fra det ene øjeblik til det andet.

På mange arbejdspladser og i mange hjem vil der gå lang tid, meget lang tid, før den vender tilbage til noget, vi kendte før pandemien. Vi mennesker kan dog holde til rigtigt meget modstand, hvis blot der er en deadline eller en målstreg i horisonten. Men det er der ikke i øjeblikket, og det er dét, der gør den nuværende coronakrise vanskelig. Vi ved jo ikke, hvornår den ender, eller hvad der er på den anden side.

Og den usikkerhed, der følger med, udfordrer helt naturligt mange danskeres trivsel.

Fokusér på din og dine medmenneskers trivsel

Din trivsel har måske også været udfordret i denne ekstraordinære situation – og er det måske fortsat. For rigtig mange har det været svært at få hjemmearbejde, børnepasning og delvis isolation til at gå op i en højere enhed, når disse elementer samtidig har været krydret med en stor portion usikkerhed om fremtiden.

Den positive besked, hvis man kan tale om en sådan i disse coronatider, er, at du har et valg. Vi ved fra forskningen, hvad der bidrager til at skabe god trivsel. En række af disse faktorer er godt nok udfordret lige nu, men jo flere bevidste valg du foretager, desto mere kan du påvirke din egen og andres trivsel i en positiv retning.

Du vælger nemlig selv, hvor du lægger dit fokus, og hvad du tænker om den aktuelle situation. Og du vælger selv, hvordan du handler i de situationer, du står i hver eneste dag.

Online kursus stress og trivsel

Udfordringer og løsninger

I det følgende vil jeg give mine bud på, hvordan du kan løse 6 forskellige trivselsudfordringer, som du måske står overfor netop nu.

Du kan bruge mine råd som inspiration til at tage ansvar for både din egen og andres trivsel, hvis du som hjemsendt eller hjemmearbejdende medarbejder føler, at din trivsel er udfordret.

Rådene kan også bruges, hvis du som leder både skal håndtere din egen trivsel og samtidig have blik for dine medarbejderes trivsel – uanset om de under coronaen er hjemsendte, hjemmearbejdende eller arbejder som normalt.

  1. Du mærker utrygheden banke på

Udfordringen: Lige nu er vores verden er mindre forudsigelig end tidligere, og situationen påvirker alle arbejdspladser og alle mennesker. Uforudsigelighed kan gøre dig utryg, usikker og bekymret.

Det kan du selv gøre: Tænk over, hvad der stadig er som det plejer, fx dit hjem, din familie og måske dine arbejdsopgaver og kolleger. Vær taknemmelig over det, der er - og led efter de små lyspunkter i hverdagen.

  1. Du møder ekstraordinære vilkår

Udfordringen: Generelt trives mennesker, når vi har indflydelse på alt i vores hverdag. Vi trives med andre ord, når vi selv sætter rammerne og retningen for vores liv. I den coronafyldte verden kan vi imidlertid opleve, at vi er sat helt udenfor indflydelse. At vi ikke har kontrol over, hvad der sker.

Det kan du selv gøre: Tænk over, hvad du stadig har indflydelse på, eksempelvis hvilke metoder du anvender i din opgaveløsning, planlægning af dagens arbejdsopgaver, hvad du spiser, hvem du taler eller er online med.

  1. Du føler meningsløshed

Udfordringen: Måske virker arbejdet mindre meningsfuldt end det plejer. Opgaver udsættes, andre bortfalder – for nogle er det hele fundamentet for deres job, der forsvinder. Og med en permanent hjemmearbejdsplads glemmer du måske også meningen med jobbet.

Det kan du selv gøre: Tænk over, hvordan du kan bidrage til at mennesker omkring dig kommer bedst igennem denne ekstraordinære situation. På den måde får du noget meningsfuldt ud af en svær situation.

  1. Du er ensom

Udfordringen: Mennesker har brug for sociale relationer og støtte for at trives. Men det kan være meget svært at opretholde, når vi fysisk er tvunget til at holde afstand. Dit samvær med andre er sikkert kraftigt reduceret lige nu, og det kan du mærke.

Det kan du selv gøre: Tænk over, hvordan du kan vedligeholde dine kollegiale relationer, så du både får og giver mental støtte på dit arbejde. Måske kan du også tilbyde din hjælp til kolleger og på den måde give praktisk støtte.

  1. Du rammes af usikkerhed

Udfordringen: Det er et grundlæggende menneskeligt behov at blive bekræftet. Anerkendelse styrker vores trivsel. Det kan dog være svært at blive set og anerkendt, når dine kolleger også er sendt på hjemmearbejde.  

Det kan du selv gøre: Tænk over, hvordan du kan anerkende og bekræfte dine kolleger og deres indsats, selvom I ikke mødes på arbejdspladsen. Du kan også overveje, hvad du selv har brug for - og efterspørg det hos dine kolleger. 

  1. Du oplever ubalance mellem krav og ressourcer

Udfordringen: Balancen mellem krav og ressourcer er helt afgørende for, at mennesker trives og kan præstere både på jobbet og privat. Når vi arbejder hjemmefra med partner og børn i huset, oplever vi sikkert mange modstridende krav på samme tid, og ressourcerne er midlertidigt begrænset.

Det kan du selv gøre: Det er vigtigt, at du sørger for at afstemme forventninger både med leder og kolleger, hjemmefronten og dig selv. Sæt din dag i faste rammer og fortæl både din arbejdsplads og din familie, hvad de kan forvente af dig netop nu. Og husk: Selvom du arbejder hjemmefra, så forsøg at bevare en skillelinje mellem arbejde og fritid.

Lisbeth Bygsø-Petersen

Lisbeth Bygsø-Petersen

Er direktør for Trivsel & Coaching hos AS3 Transition. Har arbejdet med ledelse, strategi og mennesker i over 20 år. Har 16 års erfaring hos SOS International som blandt andet HR-chef og har også tidligere været administrerende direktør på Ortopædisk Privathospital Aarhus. Derudover 3 års erfaring som coach og konsulent ved sin eget konsulentvirksomhed Bygsø Consult.

Forrige indlæg

Leder: Hvad tænker din hjemsendte medarbejder?

Næste indlæg

Forstår du hvorfor dine medarbejdere har modstand mod forandringer?

Kommenter indlægget