Case 115 opsigelser med omtanke
Wavin sætter ordentlighed i centrum i stor opsigelsesproces
En opsigelsesproces med respekt og omtanke
Da Wavin i Hammel i 2024 annoncerede, at de ville flytte deres plastproduktion til udlandet og dermed opsige 115 medarbejdere, satte det gang i en omfattende proces. Medarbejderne forlader ikke virksomheden på én gang, men i flere faser frem mod udgangen af juni 2026.
En opsigelsesproces af den størrelse påvirker hele organisationen. Den skaber usikkerhed, påvirker relationer – og mærkes langt ud i lokalsamfundet. Det stiller store krav til ledelse, planlægning og kommunikation.
Man kan ikke fjerne den enkelte medarbejders følelsesmæssige reaktion på en fremtidig opsigelse, men man kan tage ansvar for måden, det sker på. Hos Wavin har de valgt at gøre netop det. Med respekt, klarhed og menneskeligt fokus har de forsøgt at skabe en opsigelsesproces, der støtter den enkelte og ser fremad – hele vejen fra første melding til sidste arbejdsdag.
Vi har fra starten haft fokus på, at opsigelserne skulle håndteres med respekt og ordentlighed. Vi har ønsket at møde medarbejderne med ærlighed, gennemsigtighed og støtte – så de, trods en svær situation, føler sig værdsat.
Inge-Mette Rosenberg
People Manager, Wavin

"Vi ville gøre det ordentligt i hele processen"
En nødvendig men svær beslutning
"I oktober sidste år annoncerede vi, at vi udflytter vores plastproduktion til udlandet. Det kommer til at påvirke 115 medarbejdere ud af vores knap 300. Det er en alvorlig ændring, og det kom selvfølgelig som et chok, både blandt medarbejderne og i lokalsamfundet."
Sådan fortæller People Manager Inge-Mette Rosenberg, som for HR har bidraget til planlægning og gennemførelse af opsigelsesprocessen med støtte fra AS3.
Udflytningen sker som en konsekvens af koncernens løbende arbejde med at optimere udnyttelsen af produktionskapaciteten og sikre en konkurrencedygtig virksomhedsdrift.
Det er en særlig situation, fordi fabrikken i Hammel i årtier har været en stabil arbejdsplads med god indtjening og en vigtig del af lokalområdet. Mange af medarbejderne har været ansat i store dele af deres arbejdsliv – nogle i over 40 år.
“Det er mennesker, som har fejret jubilæer, dannet venskaber og i mange tilfælde har haft Wavin som deres eneste arbejdsplads. Derfor har det været vigtigt for os ikke bare at gennemføre den forretningsmæssige beslutning, men at tage ansvar for den menneskelige konsekvens.”
Alt var timet og tilrettelagt
HR-afdelingen stod for en del af strategien, der omfattede intern kommunikationsplan, ledertræning, informationsmateriale, individuelle breve til hver enkelt medarbejder og fastholdelsesaftaler. Alt blev tilrettelagt med udgangspunkt i tryghed og forudsigelighed.
"En del af ledelsen have et halvt års forberedelse. Vi havde lagt en grundig plan for både den interne og eksterne kommunikation, vi havde et udførligt program for dagen klar og krisepsykologer fra AS3 stående klar på sidelinjen til at støtte medarbejderne."
Den nøje planlægning havde ét klart formål: at minimere usikkerhed i en situation, hvor mange medarbejdere får vendt op og ned på deres fremtid - og sikre, at ingen blev overladt til sig selv.
“Vi vidste, at når beskeden blev givet, ville mange medarbejdere have svært ved at tage mere information ind. Derfor havde vi sørget for, at det, vi sagde på dagen, var det samme, som medarbejderne fik med hjem på papir – så det hele kunne genlæses,” forklarer Inge-Mette Rosenberg.
En detaljeret plan betød også, at lederne var klædt godt på og kunne møde medarbejderne med både overblik og omsorg.
Ud på gulvet og ned på jorden
"Vi har gjort vores bedste for at fastholde medarbejderne i den lange udflytningsperiode, som for nogle er op mod halvandet år. Helt konkret har vi haft en åbenhed om virksomhedens situation, som har gjort det nemmere for medarbejderne at tage imod hjælpen.."
Outplacement og jobsøgningskursus blev tidligt en del af pakken. "Vi vidste, at mange af vores medarbejdere ikke har skrevet et CV i mange år. Derfor havde vi brug for nogen, der kunne møde dem i øjenhøjde og hjælpe dem trygt videre."
AS3's rådgivere var fysisk til stede, da informationen blev overbragt og i dagene efter.
"De gik rundt i produktionen og talte med medarbejderne. Det var meget mere nede på jorden end vores oprindelige plan. Det, at de bare var der, skabte en tryghed og en åbenhed, som gjorde det lettere for vores medarbejdere at tage imod hjælpen."
Ledere med mod og menneskelighed
Flere af de ledere, som selv var opsagte, tog ansvar for at formidle budskabet på en værdig og personlig måde. De fik besked om deres egen situation 14 dage før, og stod kort efter over for opgaven med at give beskeden videre til deres egne medarbejdere.
"De satte deres egen reaktion på pause for at kunne være der for deres team. De valgte selv at udlevere brevene individuelt og se medarbejderne i øjnene. Det var vigtigt for dem at gøre det ordentligt."
Wavin har under hele forløbet været bevidste om, at mange af medarbejderne har haft Wavin som deres arbejdsplads gennem store dele af arbejdslivet.
"Det er ikke bare et job, de siger farvel til. Det er venner, nære kolleger og en meningsfuld hverdag. Derfor handler det ikke kun om at skrive en god ansøgning og lave et professionelt CV. Der er også brug for støtte til at håndtere omvæltningen, finde retning og mod på noget nyt," slutter People Manager Inge-Mette Rosenberg.
Inge-Mettes bedste råd
- Grundig forberedelse. Det er afgørende at have en detaljeret plan og at være på forkant med kommunikation og praktiske detaljer.
- Tænk i individ og relationer. Hver medarbejder har sin historie og sine behov. Lyt og mød dem, hvor de er.
- Vær til stede og synlige. Send AS3 ud i produktionen, tal med medarbejderne, og gør hjælpen tilgængelig og konkret.
- Glem ikke dem, der bliver. De har også brug for støtte og perspektiv på fremtiden.
Samarbejdet med AS3
-
Sparring med HR
Løbende rådgivning og planlægning i samarbejde med HR om opsigelsesforløb, kommunikation og støtteinitiativer. -
Kriserådgivning
Professionel støtte fra krisepsykologer til medarbejdere, der reagerede følelsesmæssigt stærkt på opsigelsen.
-
Jobkontor on site
Tre dages undervisning og personlig rådgivning af opsagte medarbejdere i jobsøgning.
-
Jobsøgningskursus
Praktisk introduktion til jobsøgning med fokus på CV, ansøgning og jobmarked – tilpasset medarbejdere, som ikke har søgt job i mange år.
-
Outplacement
Målrettet og individuel karriererådgivning over tid med fokus på afklaring, jobstrategi og konkret støtte til at finde nyt arbejde.
-
Lederworkshop
Ledelse i en ny virkelighed. En workshop, der styrker ledernes evne til at tage ansvar for retning, relationer og motivation efter en opsigelsesproces.
En værdig opsigelse med AS3
Vi støtter organisationer i hele opsigelsesprocessen, uanset om I skal opsige få eller mange. Vores erfarne jobrådgivere sikrer, at jeres opsagte medarbejdere kommer trygt og hurtigt videre i det rigtige job.
Vil du vide mere?
