Case 110 opsigelser med omtanke
Wavin sætter ordentlighed i centrum i stor opsigelsesproces
En opsigelsesproces med respekt og omtanke
Da Wavin i Hammel i 2024 annoncerede, at de ville flytte deres plastproduktion til udlandet og dermed opsige 110 medarbejdere, satte det gang i en omfattende proces. Medarbejderne forlader ikke virksomheden på én gang, men i flere faser frem mod udgangen af juni 2026.
En opsigelsesproces af den størrelse sender chokbølger gennem hele organisationen. Den skaber usikkerhed, påvirker relationer – og mærkes langt ud i lokalsamfundet. Det stiller store krav til ledelse, planlægning og kommunikation. Det er ikke noget, man kan gøre halvt.
Man kan ikke fjerne smerten ved at miste sit job, men man kan tage ansvar for måden, det sker på. Hos Wavin har de valgt at gøre netop det. Med respekt, klarhed og menneskeligt fokus har de skabt en opsigelsesproces, der støtter den enkelte og ser fremad – hele vejen fra første melding til sidste arbejdsdag.
Vi har fra starten haft fokus på, at opsigelserne skulle håndteres med respekt. Vi har ønsket at møde medarbejderne med ærlighed, gennemsigtighed og støtte – så de, trods en svær situation, føler sig set og værdsat.
Inge-Mette Rosenberg
People Manager, Wavin

"Vi ville gøre det ordentligt hele vejen igennem"
En nødvendig men svær beslutning
"I oktober sidste år annoncerede vi, at vi udflytter vores plastproduktion til udlandet. Det kommer til at påvirke 110 medarbejdere ud af vores knap 300. Det er et alvorligt indhug, og det kom selvfølgelig som et stort chok, både blandt medarbejderne og i lokalsamfundet."
Sådan fortæller People Manager Inge-Mette Rosenberg, som har stået i spidsen for planlægning og gennemførelse af opsigelsesprocessen med støtte fra AS3.
Udflytningen sker som et resultat af virksomhedens løbende arbejde med at optimere udnyttelsen af produktionskapaciteten og sikre en konkurrencedygtig virksomhedsdrift.
Det er en særlig situation, fordi fabrikken i Hammel i årtier har været en stabil arbejdsplads og en vigtig del af lokalområdet. Mange af medarbejderne har været ansat i store dele af deres arbejdsliv – nogle i over 40 år.
“Det er mennesker, som har fejret jubilæer, dannet venskaber og i mange tilfælde har haft Wavin som deres eneste arbejdsplads. Derfor har det været vigtigt for os ikke bare at træffe den forretningsmæssige beslutning, men at tage ansvar for den menneskelige konsekvens.”
Alt var timet og tilrettelagt
HR-afdelingen stod for en samlet strategi, der omfattede kommunikationsplan, ledertræning, informationsmateriale, samt individuelle samtaler og fastholdelsesaftaler. Alt blev tilrettelagt med udgangspunkt i tryghed og forudsigelighed.
"Vi havde et halvt år til at forberede os. Vi havde lagt en grundig plan for både den interne og eksterne kommunikation, vi havde et udførligt program for dagen klar og krisepsykologer fra AS3 stående klar på sidelinjen til at støtte medarbejderne."
Den nøje planlægning havde ét klart formål: at minimere usikkerhed i en situation, hvor mange medarbejdere får vendt op og ned på deres fremtid - og sikre, at ingen blev overladt til sig selv.
“Vi vidste, at når beskeden blev givet, ville mange medarbejdere have svært ved at tage mere information ind. Derfor havde vi sørget for, at det, vi sagde på dagen, var det samme, som medarbejderne fik med hjem på papir – og at det hele var nemt at forstå,” forklarer Inge-Mette Rosenberg.
En detaljeret plan betød også, at lederne var klædt godt på og kunne møde medarbejderne med både overblik og omsorg.
Ud på gulvet og ned på jorden
"Vi har gjort meget for at fastholde medarbejderne i den lange opsigelsesperiode, som for nogle er op mod halvandet år. Helt konkret har vi fordoblet stabilitets- og effektivitetsbonusser, givet fastholdelsesbonus og tilbudt blandt andet AMU-kurser, jobsøgningskursus og outplacementforløb."
Outplacement og jobsøgningskursus blev tidligt en del af pakken. "Vi vidste, at mange af vores medarbejdere ikke har skrevet et CV i 10, 20 eller 30 år. Derfor havde vi brug for nogen, der kunne møde dem i øjenhøjde og hjælpe dem trygt videre."
AS3's rådgivere var fysisk til stede, da opsigelserne blev overbragt og i dagene efter. De gik rundt i produktionen og talte med medarbejderne, og de mødte op kl. 4 om morgenen for at mødes med natholdet”.
"Det var meget mere nede på jorden end vores oprindelige plan. Det, at de bare var der, skabte en tryghed og en åbenhed, som gjorde det lettere for vores medarbejdere at tage imod hjælpen."
Ledere med mod og menneskelighed
Lederne, som selv var opsagte, tog ansvar for at formidle budskabet på en værdig og personlig måde. De fik besked om deres egen situation 14 dage før, og stod kort efter over for opgaven med at opsige deres egne medarbejdere.
"De satte deres egen reaktion på pause for at kunne være der for deres team. De valgte selv at udlevere opsigelsesbrevene individuelt og se medarbejderne i øjnene. Det var vigtigt for dem at gøre det ordentligt."
Wavin har under hele forløbet været bevidste om, at mange af medarbejderne har haft Wavin som deres arbejdsplads gennem hele eller store dele af arbejdslivet.
"Det er ikke bare et job, de siger farvel til. Det er venner, nære kolleger og en meningsfuld hverdag. Derfor handler det ikke kun om at skrive en god ansøgning og lave et professionelt CV. Der er også brug for støtte til at håndtere omvæltningen, finde retning og mod på noget nyt," slutter People Manager Inge-Mette Rosenberg.
Inge-Mettes bedste råd
- Forbered jer grundigt. Det betaler sig at have en detaljeret plan og at være på forkant med kommunikation og praktiske detaljer.
- Tænk i individ og relationer. Hver medarbejder har sin historie og sine behov. Lyt og mød dem, hvor de er.
- Vær til stede og synlige. Gå ud i produktionen, tal med medarbejderne, og gør hjælpen tilgængelig og konkret.
- Glem ikke dem, der bliver. De har også brug for støtte og perspektiv på fremtiden.
Samarbejdet med AS3
-
Sparring med HR
Løbende rådgivning og planlægning i samarbejde med HR om opsigelsesforløb, kommunikation og støtteinitiativer. -
Lederworkshop
Forberedende sessioner med ledelsen om, hvordan opsigelserne skulle gennemføres med empati, overblik og sikker kommunikation.
-
Kriserådgivning
Professionel støtte fra krisepsykologer til medarbejdere, der reagerede følelsesmæssigt stærkt på opsigelsen.
-
Jobkontor on site
Tre dages undervisning og personlig rådgivning af opsagte medarbejdere i jobsøgning.
-
Jobsøgningskursus
Praktisk introduktion til jobsøgning med fokus på CV, ansøgning og jobmarked – tilpasset medarbejdere, som ikke har søgt job i mange år.
-
Outplacement
Målrettet og individuel karriererådgivning over tid med fokus på afklaring, jobstrategi og konkret støtte til at finde nyt arbejde.
En værdig opsigelse med AS3
Vi støtter organisationer i hele opsigelsesprocessen, uanset om I skal opsige få eller mange. Vores erfarne jobrådgivere sikrer, at jeres opsagte medarbejdere kommer trygt og hurtigt videre i det rigtige job.
Vil du vide mere?
