Case Bang & Olufsen
Corona lockdown tvang B&O til at gennemføre en større afskedigelsesrunde digitalt
Bang & Olufsen stod i et dilemma, da 115 medarbejdere skulle opsiges
”B&O skal spare penge: Siger farvel til 115 ansatte”.
Sådan lød overskriften i et kortfattet Ritzau-telegram, som ramte landets nyhedsmedier lidt efter kl. 9 mandag morgen den 16. marts 2020.
Få minutter tidligere havde Bang & Olufsen orienteret fondsbørsen om, at selskabet ville reducere medarbejderstaben med over 10 procent.
Selvom meddelelsen kom mindre end en uge efter, at statsminister Mette Frederiksen lukkede store dele af landet ned på grund af corona-pandemien, var det dog ikke corona-udbruddet, der havde ført til afskedigelserne hos Bang & Olufsen.
Afskedigelserne kom som følge af et såkaldt ’fitness-program’, der blev lanceret over for medarbejderne på et Town Hall-møde to måneder tidligere.
Samarbejdet bestod af
-
Rådgivning
Rådgivning af ledelse forud for opsigelsessamtalerne.
-
Drejebog
Drejebog og guidelines for gennemførsel af digitale opsigelser.
-
Outplacement
Outplacementforløb til opsagte medarbejdere og ledere.
-
Løbende sparring
Løbende sparring med HR ifm. igangsætning af outplacement-forløb.
Efter nogle dårlige regnskaber havde vi behov for at refokusere og redefinere forretningen og styrke de områder, hvor vi ønskede at være stærkere – blandt andet inden for salg.
Samtidig kunne vi heller ikke komme udenom, at der var et behov for at slanke organisationen ved at nedlægge en række support- og støttefunktioner på tværs af hele virksomheden.
Anne-Mette Novrup
Senior Manager i HR Operations
Fuld transparens
- Vi kom vi ind under loven om masseafskedigelser, fordi der skulle nedlægges et betydeligt antal stillinger. Samtidig havde vi også nogle børsretslige hensyn at tage, siger Anne-Mette Novrup.
- Derfor var vi også nødt til at være helt åbne om vores planer på et meget tidligt tidspunkt – vel vidende at det gav en enorm usikkerhed for de hjemsendte medarbejdere.
Kort efter fondsbørsmeddelelsen blev samtlige medarbejdere indkaldt til et Town Hall Meeting via Teams.
Her kunne Bang & Olufsens CEO, Kristian Teär, fortælle medarbejderne, hvad det var for en meddelelse, virksomheden var gået ud med, og hvordan det videre forløb ville komme til at se ud. Samme morgen blev der afholdt ekstraordinært samarbejdsudvalgsmøde.
- Når man kommer ind under loven om kollektive afskedigelser, er der en fast procedure for, hvordan sådan et forløb skal køres. Blandt andet skal man i samarbejde med medarbejderrepræsentanters undersøge, om man kan gøre ting, der kan begrænse antallet af opsigelser.
- Vi startede med arbejdet omkring forhandlingerne tirsdag morgen, og vi kørte igennem fra tidlig morgen til sen aften indtil onsdag.
På pinebænken
- Eftersom kollektive afskedigelser kræver en vis procestid, betød det, at vi først kunne begynde at gennemføre opsigelserne i midten af ugen efter. Det var virkelig lang tid at holde medarbejderne på pinebænken.
Anne-Mette Novrup
Senior Manager i HR Operations
Forberedelse er alfa og omega
I vores komplette guide til HR og ledere har vi samlet alle de gode råd og værktøjer, I skal bruge for at gennemføre professionelle og værdige opsigelser.
Normalt ville vi ikke lave opsigelser via digitale løsninger, men vi kunne heller ikke begynde at hive folk ind på kontoret. Det ville gå imod sundhedsmyndighedernes anbefalinger om at begrænse social kontakt under pandemien.
Anne-Mette Novrup
Senior Manager i HR Operations
Drejebog til online opsigelser
Midt i forhandlingerne meldte der sig en ny problemstilling. Hvordan skulle opsigelserne håndteres i praksis, når myndighederne havde lukket landet ned, og langt de fleste medarbejdere arbejdede hjemmefra?
- Normalt ville vi ikke lave opsigelser via digitale løsninger, men vi kunne heller ikke begynde at hive folk ind på kontoret. Det ville gå imod sundhedsmyndighedernes anbefalinger om at begrænse social kontakt under pandemien, fortæller Anne-Mette Novrup.
Derfor gik Bang & Olufsen i samarbejde med AS3 i gang med at udarbejde en drejebog til, hvordan opsigelserne skulle håndteres digitalt.
- Vi havde tre fokuspunkter i den proces: Først og fremmest skulle vi have klædt lederne på til at gennemføre de svære samtaler – og så skulle de klædes på til at gøre det digitalt.
- Derudover skulle vi sikre, at der blev samlet op på det hele, og at de opsagte medarbejdere kom ordentligt videre, fortæller hun.
Når jeg havde lagt på, var der sort skærm, og jeg vidste ikke, hvad der skete i den anden ende. Som leder havde jeg ingen fornemmelse af, hvorvidt en medarbejder var gået helt i sort eller mere eller mindre upåvirket.
Jacob Juul Frederiksen
Senior Director i Planning & Operations
En ny og krævende ledelsesopgave
Efter aftale med HR havde Jacob Juul Frederiksen, Senior Director i Planning & Operations, booket sine 20 medarbejdere i tidsrummet kl. 9 til 11:30, og foran ham lå listen med navnene på de 15 medarbejdere, der fik lov at blive, og de fem medarbejdere, der skulle opsiges den formiddag.
Grundig træning
- Jeg havde ikke prøvet at opsige medarbejdere på den måde før, så jeg var ret nervøs. Men jeg havde lovet at være besidder for en lederkollega, som skulle lave sin første opsigelse, så jeg fik mulighed for at lave nogle iagttagelser, inden jeg selv skulle i gang.
Og derefter var det bare at kaste sig ud i det, siger Jacob Juul Frederiksen og fortsætter:
- Vi var blevet grundigt trænet i den formelle praktik omkring opsigelserne. Blandt andet var der en mail med nogle opsigelsesbetingelser, som jeg skulle sende undervejs i kaldet, og som medarbejderne skulle kvittere for modtagelsen af, inden kaldet blev afsluttet. Disse mails havde jeg naturligvis gjort klar på forhånd, siger han.
- Derudover var vi blevet trænet i, hvordan vi kunne indlede samtalen, hvad der var godt at sige – og hvad vi ikke måtte sige.
- Jeg havde gjort det klart for alle, at de selv måtte bestemme, om de havde kamera på. Men jeg er glad for, at de fleste valgte at tænde. Det var lidt specielt ikke at kunne have øjenkontakt med en person, man sidder over for i et så afgørende opkald.
Savnede at få reaktionen
- Jeg er normalt meget bevidst om, hvordan jeg selv agerer – særligt når jeg er nervøs. Og så er det meget svært ikke at kunne få reaktionen hos den person, du sidder og taler med. Det savnede jeg.
- Det bliver meget intensivt, hvor man skal præstere relativt kortvarigt og sikre sig, at medarbejderen får en værdig opsigelse. Men efter hvert opkald havde jeg lige mulighed for at rejse mig og ryste samtalen af mig, inden jeg skulle tale med den næste.
- Teknologien gjorde det måske i virkeligheden lettere for mig – men jeg vil til enhver tid foretrække at foretage sådan en samtale ansigt-til-ansigt, slutter han.
Jacob Juul Frederiksen
Senior Director i Planning & Operations
Hjælp jeres opsagte godt videre
Vi støtter organisationer i hele opsigelsesprocessen, uanset om I skal opsige få eller mange. Og vi kan gøre det med kort varsel. Vi træner og støtter HR og de opsigende ledere både før, under og efter opsigelserne. Og vores erfarne rådgivere giver individuel kvalitetsrådgivning til de opsagte.