Vil du blive bedre til at udfolde og udvikle menneskers faglige og personlige potentiale? Så de trives bedre, præsterer optimalt og bedre formår at omstille sig til nye arbejdsudfordringer? Så er AS3’s coachinguddannelse noget for dig. Her lærer du at facilitere værdiskabende dialoger, der rykker både individer og teams fremad.
Coachinguddannelsen er for ledere og medarbejdere på alle niveauer, som arbejder med udvikling af mennesker, medarbejdere, teams og projekter - og ønsker at styrke deres kommunikations- og samtalekompetencer.
Der er løbende holde i både Aarhus og København.
Aarhus8260 Viby J
København
Fanøgade 15
2100 København Ø
Uddannelsen kan også afholdes som lukket hold - kun for deltagere fra din organisation.
Bliv klogere på, om vores coachinguddannelse er noget for dig. Du møder vores undervisere og kan få svar på dine spørgsmål om coaching.
Gennem uddannelsen bliver du i stand til at:
AS3’s coachinguddannelsen er EMCC-akkrediteret under European Mentoring & Coaching Council. Det betyder, at du gennem uddannelsen både opbygger solid praktisk erfaring med coaching og står på et stærkt etisk og teoretisk fundament.
Uddannelsen består af 3 niveauer/moduler, som du kan tage enkeltvist eller samlet, hvis du ønsker at gå hele vejen og arbejde som professionel coach. Det tager cirka halvandet år at tage den fulde uddannelse.
Uddannelsen er udviklet på baggrund af 8 kernekompetencer, som overordnet set er beskrevet og defineret af European Mentoring & Coaching Council. Efter hvert niveau gennemfører du en eksamen, hvor de 8 kompetencer skal demonstreres til et stigende professionelt niveau.
Uddannelsen har udviklet mig som leder og givet mig nøglen til at skabe tætte og tillidsfulde relationer til mine medarbejdere.
Du bestemmer selv, hvor mange niveauer du tager. Niveau 1 + 2 udløser ECTS-point, og det afsluttende Niveau 3 er det rigtige valg for dig, der vil arbejde professionelt som coach. Hvis du tilmelder dig hele uddannelsen fra begyndelsen, sparer du 10%.
Ansatte i staten kan få udgifterne dækket - se mere om støtte fra den Statslige Kompetencefond.
”Jeg er blevet langt mere nærværende som leder. Uddannelsen har lært mig at skabe tætte og tillidsfulde relationer til mine medarbejdere."
”Hvis man leder efter et hyggekursus med en masse kaffepauser, er det ikke her, man skal hen. Hvert minut er blevet udnyttet positivt, og jeg har fået en række helt håndgribelige redskaber, som jeg kan bruge i min hverdag med det samme."
”Jeg har fået redskaber til at optimere den daglige samtale med mine medarbejdere, så de får nogle flere handlemuligheder. Jeg har blandt andet lært at skabe et rum til refleksion for medarbejderne."
”Ved at inddrage coaching-elementer i samtalen kan jeg være med til at udvikle mine kollegaer, i stedet for bare at hjælpe dem med én konkret opgave. Det har givet mig et bredere perspektiv på min rolle som HR Manager."
1. FOUNDATION | 2. PRACTITIONER | 3. SENIOR PRACTITIONER | |
Coaching og coachingens grænseflader | |||
Rammesætning for coaching-samtalen | |||
Kommunikationens forskellige aspekter | |||
Transitioner som ramme for coaching | |||
Eksamensbevis | |||
Kontrakt om coaching | |||
Aktiv lytning i coachingsamtalen | |||
Dialogiske forholdemåder | |||
Processtyring frem for indhold | |||
Professionelt nærvær | |||
Dialogisk feedback i coaching-samtalen | |||
Facilitering af processer i coachingsamtalen | |||
Personlige præferencer | |||
Coachens forståelse for arbejdet med transitioner | |||
Indre motivation kan øges gennem coaching | |||
Forstå modstand |
Vi arbejder ud fra en coaching-definition, som tager udgangspunkt i transitions-begrebet. Det er altså Transition Coaching, vi tilbyder som coachinguddannelse.
Det betyder, at der i selve samtalen arbejdes med et tema, som fokuspersonen - den person, der coaches - ønsker at blive klogere på.
Coachen skal i samtalen støtte, lette, fremme eller stimulere den transitions-proces, der bidrager med ny læring, merforståelse og handlekraft hos fokuspersonen.
COACHING GIVER KLAR ERKENDELSE TIL AT HANDLE AKTIVT
Ny læring og merforståelse betyder, at fokuspersonen forstår sin problemstilling bedre eller ser problemstillingen i et helt nyt lys. Denne udvidede forståelse giver en handlekraft, som er fokuspersonens motivation til aktivt at gøre noget andet, end det man ellers ville have gjort.
Det forholder sig ofte sådan, at jo større erkendelsen af en udfordring eller problemstilling er, jo stærkere er motivationen for at handle. En udvidet erkendelse gør det altså mere klart, hvilken handling der skal foretages.
Når man arbejder med transitioner i coaching-sammenhænge, er det sjældent nok kun at vide, hvilken ydre, synlig eller kendt ændring, som fokuspersonen gennemgår.
KEND DEN INDRE OG PERSONLIGE PROCES
Det er nødvendigt at vide mere om, hvilke unikke og personlige processer, der sættes i gang hos den enkelte fokusperson; coachen må kende den indre forandring eller transition.
Når denne viden om fokuspersonens proces bringes frem, kan coachen hjælpe vedkommende til at få en udvidet og nuanceret forståelse af sin problemstilling.
Dermed bliver fokuspersonen bedre i stand til at handle.
KONTRAKT OM EN COACHING-SAMTALE
Indledningsvis i en coachingsamtale skal der forhandles en kontrakt mellem coach og fokusperson. Hvad ønsker fokuspersonen at blive klogere på? Hvad skal samtalen bidrage med?
Kontrakten er særdeles vigtig, da den fungerer som kompas for samtalen. Det er særligt væsentligt, at man som coach vender tilbage til kontrakten i samtalen og sikrer, at samtalen bliver på sporet.
Af og til sker det også, at coach og fokusperson må genforhandle kontrakten.
Coachinguddannelsen er baseret på en række etiske principper fra European Mentoring and Coaching Council (EMCC). Det er en europæisk organisation, der arbejder for at professionalisere coaching, og som har givet Transition Coaching en international akkreditering. Du kan læse mere om EMCC her.
De etiske principper er:
EMCC’s etiske regler udgør grundstenen i coaching-uddannelsen. De er:
Alle coaches har brug for løbende at udvikle sig og lære nyt. Med denne uddannelse får du nye redskaber og måder at gå til coaching på, som kan nuancere din viden.
Her kan du se et typisk forløb på foundation og practitioner niveau:
Niveau 1 (Foundation)
30 studietimer i alt, heraf:
Se hvordan dette niveau er bygget op
Niveau 2 (Practitioner)
170 studietimer i alt, heraf:
Se hvordan dette niveau er bygget op
Niveau 3 (Senior practitioner)
315 studietimer i alt, heraf:
Du kan se datoer, tid og sted samt tilmelde dig her på siden.
Alle er erfarne undervisere, der enten er erhvervspsykologer eller erfarne coaches med ledelsesmæssig baggrund. Du kan se dem her.
Vi bruger mange forskellige læringsformer som klasserumsundervisning, e-learning, træning i grupper og supervision.
Du kan forvente, at din læring og personlige udvikling i høj grad finder sted mellem modulerne. Her arbejder du nemlig med den nye viden og værktøjerne gennem hjemmeopgaver, træning i coaching-samtaler og møder med en læringsmakker.
Det tager typisk 14 -18 måneder at tage den fulde uddannelse.
Ja. Samtidig med din eksamen på Practitioner- niveau kan du vælge at gennemføre en eksamen i akademifaget ‘Coaching i organisationer’ i samarbejde med Erhvervsakademi Aarhus. Når du består eksamen, modtager du 10 ECTS-point og dermed en godkendelse af din uddannelse fra Undervisningsministeriet og Erhvervsakademi Aarhus.
Prisen for de to niveauer af uddannelsen og ECTS-eksamen er 35.000 kr. excl. moms.
GENNEMARBEJDET COACHINGUDDANNELSE
I 2014 og igen i 2019 blev den samlede Transition Coaching-uddannelse akkrediteret af European Mentoring and Coaching Council (EMCC). Det er en europæisk organisation, der arbejder for at professionalisere coaching og fremme best practice.
Den eksterne kvalitetssikring betyder, at uddannelsens samlede faglige kvalitet, omfang og målrettethed er vurderet og godkendt efter EMCC's standarder.
Allerede i 2008 blev dele af uddannelsen dog akkrediteret af EMCC og siden har mere end 400 medarbejdere fra AS3 deltaget på Transition Coaching-uddannelsen.
Den er dermed gennemarbejdet og professionaliseret - og vi inviterer nu alle, der ønsker at blive professionel coach, til at deltage.
HVORDAN FOREGÅR EN AKKREDITERING?
En akkreditering tildeles, når man som ansøger har udarbejdet en fyldestgørende ansøgning samt indsamlet dokumentation for uddannelsens kvalitet fra blandt andet deltagere og undervisere.
Herefter tildeler EMCC en assessor, som skriver en evalueringsrapport, der valideres af en anden tildelt assessor. Herefter skal rapporten drøftes og godkendes af et internationalt panel.
HVORFOR EMCC?
AS3 valgte blandt andet EMCC på grund af EMCC's store fokus på etik, og vi ville gerne give deltagerne en internationalt anerkendt coaching-uddannelse. Derudover var det væsentligt for os at tage afsæt i europæiske standarder, hvilket matcher godt til AS3’s nordiske rødder.
EMCC’s akkreditering bygger på den såkaldte Bologna-proces, som er en aftale blandt europæiske undervisningsministre om at sikre kvalitet i uddannelsessystemer.
En akkreditering gælder i 5 år og rummer en forpligtigelse til løbende at udvikle uddannelsen.
For at skabe de bedste resultater gennem coaching, er det vigtigt både at være en dygtig praktiker og teoretisk velfunderet.
I vores coaching-uddannelse er det samspillet mellem den personlige stil og de rette teorier og værktøjer, som skaber effekt og udbytte i den professionelle coachingsamtale.
Uddannelsen er funderet i psykologi, kommunikations- og læringsteori samt bygger på videnskabeligt funderedet teori og grundforskning. Uddannelsen er udviklet af erhvervspsykologer, bistået af Aarhus Universitets Psykologiske Institut og hviler på et solidt teoretisk fundament.
Transition Coaching er baseret på en eklektisk faglighed og er dermed sammensat af en række forskellige og velintegrerede tilgange.
Denne sammensætning sikrer et optimalt og effektivt udbytte for både coaches og fokuspersoner. Samtidig opnår uddannelsens deltagere en solid og velkvalificeret faglighed, som bidrager til effektiv, etisk og empatisk coaching på højt niveau.
Uddannelsen bygger på Bubers dialog-filosofi, den ressourceorienterede humanistiske psykologi (Rogers, Maslow), mens der også trækkes på systemisk psykologi. Benedicte Madsen og Helle Alrø bruges som danske hovedteoretikere.
Transition Coaching uddannelsen er forståelsesorienteret og fokuserer på, at coaching-samtalerne foregår i refleksionens domæne.
Når vi har samtaler her, er det med en nysgerrighed, der bidrager til at folde perspektiver ud og få forskellige ideer i spil. Det bliver dermed muligt for de involverede at forholde sig til den aktuelle problemstilling på nye måder.
Mange andre uddannelser anvender fasemodeller, hvor der skal udarbejdes konkrete handlingsplaner under coachingsamtalen. Transition Coaching støtter menneskers mentale tilpasning til forandringer, og transition-coachen faciliterer en accelereret tilpasning.
Vi anvender en dialogisk tilgang, der - gennem en udvidet kommunikationsforståelse - søger at skabe en mental forandring. Coachen møder fokuspersonen med en grundlæggende accept, nysgerrighed og empati.
I den dialogiske samtale er formålet at forstå det, som den anden forstår. Der er dermed lagt op til udveksling af perspektiver mellem coach og fokusperson.
Det er ikke kun fokuspersonen, der oplever øget forståelse, men også coachen. Det sker dog med den væsentlige pointe, at det for coachen handler om, at vedkommendes erkendelse arbejder på vegne af fokuspersonen - ikke på vegne af coachen selv.
Den dialogiske tilgang adskiller sig fra en række andre tilgange ved at fokusere på at øge forståelsen og derved handlekraften uden at arbejde ud fra en prædefineret eller detaljeret struktur, som coachen skal følge fra A-Z.
Sproglig kommunikation er de ord, der rent faktisk bliver sagt. Det analoge er det, der siges uden ord, men eksempelvis gennem gestik, tonefald og kropssprog.
Ydre kommunikation er de budskaber, der udveksles mellem to eller flere personer - sprogligt eller analogt. Indre kommunikation er de budskaber, som en person udveksler med sig selv - sprogligt i form af tanker og analogt i form af følelser og fysiske fornemmelser.
Indholdskommunikation er information om det, der tales om. Forholdskommunikation handler om forholdet til os selv, den anden, tredjemand og det, der tales om.
I den udvidede kommunikationsforståelse er det afsendte og modtagne budskab ikke nødvendigvis identiske.
Selv om vi som mennesker er gode til at forstå andres intentioner, vil vores fortolkninger af andres ord og adfærd altid have udgangspunkt i vores individuelle erfaringer og overbevisninger.
I coachens udvidede forståelse af kommunikation ligger væsentlige samtaletekniske greb og muligheder for at afbryde en samtale.
Du vil cirka 4 uger før første undervisningsdag modtage en faktura for din deltagelse. Bemærk - betaling af fakturaen er obligatorisk for, at du kan begynde på uddannelsen. Tilmeldingen er bindende, og bliver du forhindret i at deltage, kan du give pladsen til en kollega eller deltage på et senere hold.
Ja, du modtager et eksamensbevis efter hvert niveau.
Pris: 12.500 kr. + moms
Aarhus
19. - 21. september 2023 (3 undervisningsdage)
7. november 2023 (eksamen, ½ time)
København
31. oktober - 2. november 2023 (3 undervisningsdage)
5. december 2023 (eksamen, ½ time)
København
16. - 18. januar 2024 (3 undervisningsdage)
27. februar 2024 (eksamen ½ time)
Aarhus
6. - 8. februar 2024 (3 undervisningsdage)
13. marts 2024 (eksamen ½ time)
København
16. -18. april 2024 (3 undervisningsdage)
28. maj 2024 (eksamen)
Aarhus
27. - 29. august 2024 (3 undervisningsdage)
1. oktober 2024 (eksamen ½ time)
København
24. - 26. september 2024 (3 undervisningsdage)
12. november 2024 (eksamen ½ time)
Pris: 19.000 kr. + moms
København
15. -16. august 2023 (2 undervisningsdage)
28. - 29. november 2023 (2 undervisningsdage)
15. januar 2024 (eksamen, 1 time)
Aarhus
25. - 26. oktober 2023 (2 undervisningsdage)
31. januar - 1. februar 2024 (2 undervisningsdage)
18. april 2024 (eksamen, 1 time)
København
13. - 14. marts 2024 (2 undervisningsdage)
18. - 19. juni 2024 (2 undervisningsdage)
3. september 2024 (eksamen 1 time)
Aarhus
28. - 29. maj 2024 (2 undervisningsdage)
17. - 18. september 2024 (2 undervisningsdage)
7. november 2024 (eksamen 1 time)
København
29. - 30. oktober 2024 (2 undervisningsdage)
5. - 6. februar 2025 (2 undervisningsdage)
1. april 2025 (eksamen 1 time)
*Samtidig med din eksamen på Practitioner-niveau kan du vælge at gennemføre en eksamen i akademifaget ‘Coaching i organisationer’ i samarbejde med Erhvervsakademi Aarhus. Når du består eksamen, modtager du 10 ECTS-point og dermed en godkendelse af din uddannelse fra Undervisningsministeriet og Erhvervsakademi Aarhus.
Pris: 28.000 kr. + moms
København
12. - 13. september 2023 (2 undervisningsdage)
6. - 7. december 2023 (2 undervisningsdage)
6. - 7. marts 2024 (2 undervisningsdage)
11. april 2024 (eksamen, 1 time)
København
15. - 16. maj 2024 (2 undervisningsdage)
4. - 5. september 2024 (2 undervisningsdage)
13. - 14. november 2024 (2 undervisningsdage)
21. januar 2025 (eksamen 1 time)
© 2023 AS3 Transition. All rights reserved.