Det er muligt at gennemføre en værdig og ordentlig opsigelse digitalt. Men det kræver både forberedelse og blik for den opsagtes private situation. I dette indlæg får du vores bud på, hvordan din virksomhed opsiger en medarbejder digitalt.
Outplacement | Læs på 3 min
Det er muligt at gennemføre en værdig og ordentlig opsigelse digitalt. Men det kræver både forberedelse og blik for den opsagtes private situation. I dette indlæg får du vores bud på, hvordan din virksomhed opsiger en medarbejder digitalt.
Outplacement | Læs på 4 min
Hvordan vælger man den helt rigtige ouplacement-udbyder for ens virksomhed? Her får du et overblik over de vigtigste faktorer, du bør overveje i processen.
En opsigelsesproces består grundlæggende af tre perioder, der alle er lige vigtige: Før, under og efter opsigelserne. Desværre glemmer mange virksomheder at tage hånd om den sidste periode.
Det er vigtigt, at den overordnede kommunikation er på plads allerede fra den første udmelding om, at opsigelser er på vej. Kommunikationen skal først og fremmest være ærlig og ligefrem og må ikke kunne angribes. Den skal så at sige ’holde hele vejen’.
I forbindelse med en opsigelse skal virksomheden ofte træffe et valg om, hvorvidt der også skal ske en fritstilling af medarbejderen. Men hvad er en fritstilling egentlig – og hvornår er en fritstilling det rigtige valg? Få svaret i dette indlæg.
Opsigelser slider næsten altid på en organisation. Blivende medarbejdere bliver måske usikre på egen jobsikkerhed og i de værste tilfælde opstår mistillid på tværs af organisationen. En fornuftig kommunikationsstrategi kan dog forhindre uro.
Outplacement | Læs på 4 min
Alle opsagte medarbejdere skal hjælpes godt videre. Det er missionen for medicovirksomheden Coloplast, der i øjeblikket afvikler deres fabrik i Thisted. I denne artikel kan du læse om, hvordan virksomheden griber nedlukningen an.
Outplacement | Læs på 2 min
Opsigelser slider på en organisation. Blivende medarbejdere kan blive usikre på egen jobsikkerhed og i de værste tilfælde opstår mistillid på tværs af organisationen. En fornuftig kommunikationsstrategi, fra ledelse til medarbejdere, kan dog forhindre rigtigt meget skade. I det her blogindlæg ser vi nærmere på, hvordan I får jeres kommunikation på plads.
Outplacement | Læs på 2 min
I dag er de flestes arbejdsliv fuldt af forandringer. De kommer i mange afskygninger, eksempelvis omskolinger, forfremmelser, omstruktureringer eller blot nye arbejdstider. Men hvad gør du den dag, du møder den største jobmæssige forandring, nemlig opsigelsen?
En opsigelse er en ubehagelig oplevelse for både leder og medarbejder. For at minimere de følelsesmæssige konsekvenser en opsigelse kan medføre, er det vigtigt, at forløbet håndteres professionelt.
Alle typer af medarbejdere, såvel topledere, mellemledere, akademikere og ufaglærte, kan komme i et outplacement-forløb.
At afskedige en medarbejder er uden tvivl den mest ubehagelige oplevelse, du kan komme ud for, hvis du sidder i en lederstilling. ”Jeg bliver da berørt hver eneste gang,” siger en erfaren leder.
Arkitektskolen i Aarhus har gennem et par år tilbudt individuel jobrådgivning til alle studerende på sidste semester. Tidligere var dimittendledigheden på 50 % efter ét år, men i dag har 90 % af alle nyuddannede arkitekter fået job blot syv måneder efter den afsluttende eksamen. I dette indlæg kan du møde en af dem, der sagde ja til rådgivningen – og landede sit ønskejob i første forsøg.
Før en virksomhed kan planlægge et optimalt opsigelsesforløb, er det afgørende at kende til medarbejderens forhold. Alle medarbejdere har nemlig individuelle ansættelsesvilkår. I dette blogindlæg forklarer vi, hvilke dokumenter og informationer virksomheden bør indsamle.
Hvor langt skal du egentlig gå for at hjælpe en opsagt medarbejder? Rigtig, rigtig langt, mener en østjysk virksomhedsleder. Han har gennem flere måneder turneret rundt i nærområdet for at få afsat en række afskedigede medarbejdere.
En afviklingspolitik sikrer, at din virksomhed kommer bedst muligt gennem opsigelser – med det gode omdømme og troværdigheden intakt. Samtidig sørger den for, at de opsagte medarbejdere kommer godt videre. I dette indlæg kan du læse mere om, hvad en god afviklingspolitik indeholder.
Som arbejdsgiver spørger du måske dig selv, hvorfor du skal tilbyde en opsagt medarbejder et outplacement-forløb. For gør det overhovedet nogen forskel?
Hvad er det vigtigste, når du læser på en videregående uddannelse? Er det, hvordan du bliver dygtig inden for dit fag? Eller hvordan du skaffer dig et arbejde efter endt studie med baggrund i de kompetencer, du har?
Flere og flere virksomheder benytter sig af outplacement, både når de opsiger enkelte medarbejdere og i forbindelse med større opsigelsesrunder. Og det er der en god grund til – for de opsagte kommer i job med outplacement. 91 procent kommer i job inden for de første seks måneder.
Formålet med AS3 Transitions blog er at inspirere, dele viden og uddanne ledere og HR-ansvarlige i det gode arbejdsliv, opsigelser, trivselsarbejde, stresshåndtering og coaching.
Har du kommentarer, kan du kontakte Mette Skole Mikkelsen, Marketing Manager i AS3 Transition på msmi@as3.dk
AS3 er tilsluttet FN’s Global Compact
AS3 Copyright 2022