Sådan vælger du den bedste outplacement-partner

Hvordan vælger du den rigtige outplacement-udbyder?

Her får du et overblik over de vigtigste faktorer i valget af outplacement-partner – og spørgsmål du bør stille i dialogen med en potentiel leverandør. På den måde sikrer I jer den bedste ydelse, et optimalt samarbejde og en partner, der matcher jeres behov.

Pris og kvalitet hænger ofte sammen – også når det gælder outplacementforløb. Så jo større ambitioner I har om at hjælpe jeres opsagte videre i det rigtige job – jo højere bliver prisen typisk. Se mere om outplacementpriser.

 

Den bedste outplacement service til jeres opsagte

Undersøg følgende hos potentielle leverandører i forhold til ydelsens kvalitet

ANDEL I JOBS

- Hvor høj andel af de opsagte får jobs?
- Hvor hurtigt kommer de i jobs?
- Hvor mange skifter branche?

TILFREDSHED

- Hvordan ser evalueringer ud fra tidligere kandidater?
- Hvad er de opsagte mest/mindst tilfredse med?
- Hvor mange aktuelle kandidater bygger vurderingen på?

KVALITET

- Hvilke kvalifikationer, erfaring og uddannelse har jobrådgiverne?
- Har den opsagte adgang til rådgiveren imellem møderne?
- Får medarbejderen hjælp til onboarding i det nye job?

PROFESSIONELLE NETVÆRK

- Hvad gør udbyderen for at kortlægge og udvide kandidatens netværk?
- Hvilket professionelt netværk stille leverandøren selv til rådighed?
- Hvilke gruppeaktiviteter og netværksmøder tilbydes?

DIGITALE VÆRKTØJER

- Hvilken viden og hvilke værktøjer tilbydes?
- Kan den opsagte arbejde online på egen hånd?
- Er værktøjerne brugervenlige?
- Er der adgang til eksklusive jobtilbud?

 
Velfungerende samarbejde med HR og ledere

Spørg ind til partnerskabets format og dialogen med jer som organisation

LEDERTRÆNING OG STRATEGI

- Ydes sparring til HR og ledelsen om opsigelsesprocessen?
- Bliver lederne trænet, inden de skal afskedige medarbejdere?

LEVERANCER OG SVARTIDER

- Hvor hurtigt kan de nødvendige rådgivere være klar?
- Hvor hurtigst bliver de opsagte kontaktet og kommer i gang forløbet?
- Hvad er forventet svartid på din virksomheds forespørgsler i det løbende samarbejde?

OMDØMME

- Vil HR-ansvarlige i andre organisationer anbefale virksomheden?
- Kan I kontakte deres nuværende kunder?

INDSIGT I RESULTATER

- Får I indsigt i, om jeres opsagte kommer i nye jobs?
- Får I konkrete, målbare resultater retur til CSR- eller ESG-regnskaber?

DATASIKKERHED

- Hvordan sikres fortroligheden mht. virksomhedsoplysninger – særligt ved kommende opsigelser?
- Hvordan er GDPR og databeskyttelse af jeres medarbejderes informationer?

 

 
En leverandør, der matcher jeres organisation

Tjek, om udbyderen passer til netop jeres behov for bredde eller specialisering

LOKAL RÅDGIVNING

- Hvor tæt på opsagtes bopæl foregår rådgivningen?
- Kender rådgiveren det lokale erhvervsliv?
 

INTERNATIONAL OUTPLACEMENT

- Tilbydes støtte af ensartet kvalitet i alle lande?
- Tilbydes international outplacement til de af jeres opsagte, som ønsker et job i udlandet?

MEDARBEJDERGRUPPER

- Udbydes forløb til både medarbejdere og ledere?
- Udbydes særlige forløb til topledere?
- Udbydes forløb til timelønnede?
- Hvordan adskiller de forskellige forløb sig?

STØRRE OPSIGELSESRUNDER

- Er der effektiv og ensartet håndtering af store grupper af medarbejdere?
- Hvor mange rådgivere står til rådighed?
- Har leverandøren dokumenteret erfaring fra lignende processer?

BRANCHE-INDSIGT

- Hvad er leverandørens erfaring med netop jeres segment eller branche?
- Hvordan adskiller rådgivningen i disse tilfælde sig fra øvrige opsagte?
- Hvor får medarbejderne typisk job efterfølgende?