
Hvordan vælger man den helt rigtige ouplacement-udbyder for ens virksomhed? Her får du et overblik over de vigtigste faktorer, du bør overveje i processen.
Der er mange forhold i spil, når en virksomhed skal vælge outplacement-udbyder. Hvad der er vigtigt for én virksomhed, er måske underordnet for en anden.
Det er en individuel proces, og den enkelte ledelse må overveje, hvad der er vigtigt for deres virksomhed.
Nedenfor er listet de væsentligste faktorer, som er vigtige at tage stilling til, når du er på jagt efter en samarbejdspartner inden for outplacement – også kaldet genplacering.
- Læs også: Hvad er outplacement?
Træn lederne i at opsige
De færreste ledere synes, at det er sjovt at være nødt til at opsige deres medarbejdere. Det er ofte en hård periode, og mange ledere har ikke prøvet det før.
Nogle outplacement-udbydere tilbyder inden opsigelsessamtalerne træning til lederne i at skulle opsige medarbejdere.
- Læs også: Alt du skal vide om outplacement
Stor erfaring hos samarbejdspartneren og mulighed for træning inden opsigelsesdagen sikrer, at de opsagte medarbejdere er i gode hænder. Det er desuden med til at sikre, at de opsagte ledere og medarbejdere kommer videre på bedste vis.
Kommer de opsagte i job?
Hvor god er samarbejdspartneren inden for outplacement egentlig til at få opsagte medarbejdere i nye job? Svaret bør have stor betydning for valget af udbyder, da det i bund og grund er det, som genplacering handler om – opsagte skal i nye job.
Men ikke bare i nye job, de skal i de rigtige job. Derfor er dette et parameter, som mange virksomheder og organisationer prioriterer højt.
Tilfredshed fra kandidaterne
Høj tilfredshed blandt tidligere opsagte (kandidater) vidner om gode og professionelle genplaceringsforløb. Hvor tilfredse tidligere kandidater har været for de udbudte forløb, er derfor vigtigt at tage med i overvejelserne, når udbyderen skal vælges.
Kortlægning af netværk
I en jobsøgningsproces er ens netværk ganske centralt. Især på det usynlige jobmarked – de job, som ikke er slået op, og dem som kandidaten selv skaber.
Ved at vælge en outplacement-udbyder, som har stort fokus på netværk, giver du derfor dine opsagte ledere og medarbejdere flest fordele i jobsøgningen. Spørg eventuel, hvad udbyderen gør for at kortlægge og udvide kandidatens netværk.
Udbyder forskellige læringsformer
Webinarer, personlig rådgivning, netværkscaféer, workshops og så videre. Hvor mange forskellige læringsformer tilbyder outplacement-partneren?
Opsagte ledere og medarbejdere får de bedste forløb, når de har adgang til en bred pallette af læringsformer. Det handler om at bruge de værktøjer, som passer den enkelte bedst.
- Læs også: Hvad indeholder et outplacement-forløb?
Mulighed for lokal rådgivning
Om det drejer sig om store nationale virksomheder eller mindre lokale, så er det vigtigt for de opsagte medarbejdere og ledere, at de ikke skal rejse langt for at kunne tage del i et genplaceringsforløb.
Hvor udbyderen geografisk er placeret er derfor også en vigtig faktor.
Hjælp til job i udlandet
Har udbyderen mulighed for at tilbyde international outplacement til de kandidater, som ønsker et job i udlandet?
For en kandidat med udlandsdrømme er det en stor fordel, hvis samarbejdspartneren har mulighed for at tilbyde en rådgiver i det land, som den opsagte leder eller medarbejder ønsker at flytte til.
Jobmarkedet i udlandet er ofte meget anderledes end det danske, men international genplacering kan forbedre kandidatens muligheder for at komme ind på det pågældende lands jobmarked.
Skaber værdighed for alle
Udbyderens stil og tilgang fortæller meget om dens måde at tage hånd om opsagte ledere og medarbejdere på. Er der fokus på at skabe gode resultater for kandidaterne, og er forløbene handlingsorienterede og langsigtede?
Bliver der talt om andet og mere end pris og program til møderne med udbyderen, og tilbyder outplacement-partneren dialog og sparring inden opsigelserne?
For en god outplacement-udbyder er ordentlighed et nøglebegreb – processen skal være værdig for alle parter.
Pris og kvalitet hænger ofte sammen
Pris er selvfølgelig en vigtig faktor for langt de fleste virksomheder. Ikke alle har lige store budgetter til genplacering, og derfor kan det være en god idé at vælge en outplacement-partner, der tilbyder forskellige forløb, som også varierer i pris.
Men ellers er outplacement som det meste andet – pris og kvalitet hænger som regel sammen.
Læs også: 10 grund til at outplacement giver værdi
Kan løse opgaven hurtigt
En virksomhed kan komme ud for, at opsigelser af medarbejdere og ledere skal afvikles over kort tid. I den forbindelse kan det være vigtigt for virksomheden at vælge en outplacement-udbyder, som er omstillingsparat og kan løse opgaven hurtigt.
I sådan en situation har virksomheden brug for, at samarbejdspartneren kan stille med det rigtige antal rådgivere til den aftalte tid.
I den forbindelse kan det være en god idé at vælge en større, etableret udbyder.
I gang med det samme
Hvor hurtigt bliver der handlet på din virksomheds forespørgsel, og hvor længe går der, inden dine opsagte ledere og medarbejdere bliver kontaktet af deres rådgiver og kommer i gang med deres forløb?
En kort responstid er både vigtigt for mange virksomheder, men også for de opsagte medarbejdere, og det kan derfor være en vigtig overvejelse i forhold til valget af samarbejdspartner.
Anbefalet af andre?
Hvor godt et omdømme har outplacement-udbyderen, og vil andre virksomheder anbefale netop denne samarbejdspartner?
Anbefalingsgraden af outplacement-partneren kan hjælpe dig med at danne et indtryk af, hvor kompetent og erfaren udbyderen er.
Læs også: Hvilket udbytte giver et outplacementforløb opsagte medarbejdere?
Varetage alles interesser
En god outplacement-udbyder formår at gøre både virksomheden og de opsagte ledere og medarbejdere tilfredse.
Kandidaterne skal hjælpes til at nå gode resultater, men virksomheden skal også holdes opdateret om sine tidligere ansatte og deres succeser, så de ikke er i tvivl om, at de er i gode hænder.
Læs også vores gratis e-bog: Sådan leder du din organisation efter en opsigelsesrunde