Læs om, hvordan Wittenborg hjalp opsagte medarbejdere videre, så 80 % af de timelønnede og 90 % af funktionærerne var i job eller i uddannelse inden for de første 6 måneder.
Wittenborg er en dansk virksomhed, der producerer kaffeautomater, og som siden grundlæggelsen i 1924 har opnået stor succes i Nordeuropa. Gennem årene har virksomheden haft forskellige ejere, blandt andet et par kapitalkæder, men i 2010 blev produktionen flyttet til Italien.
Bundlinjen talte nemlig sit eget tydelige sprog: finanskrisen havde gjort et stort indhug i budgetterne, og der skulle sadles om. Det førte til en længere proces, der kulminerede året efter, hvor produktionen flyttede til Italien – her var de samlede omkostninger nemlig lavere. Samtidig forsvandt 250 fynske arbejdspladser, og tilbage sad kun 35 lokale medarbejdere inden for salg og marketing.
Det lærte Wittenborg af forløbet:
- Vær åben og ærlig.
- Jo før medarbejderne accepterer situationen, jo bedre bliver processen for alle. De fleste ønsker at få det bedste ud af situationen.
- Forberedelse og planlægning er de absolutte grundsten til at få en så succesfuld proces som muligt.
- Støt medarbejderne i at komme videre – og pres forsigtigt på, så de begynder på uddannelsesforløb eller jobsøgningsaktiviteter.
- Så snart man annoncerer en væsentlig forandring, begynder folk sin individuelle og mentale rejse med udgangspunkt i, hvad fremtiden bringer for dem selv.
I 2014 udgav vi en coffee-table-book i anledning af vores 25 års jubilæum med 25 kundehistorier om strategisk ledelse, forandringledelse, virksomhedslukninger, opsigelsesprocesser, stresshåndtering og coaching.
Bogen blev i 2015 international anerkendt i to europæiske kommunikationskonkurrencer. Hos FEIEA blev den nummer to i kategorien ’bedste flersprogede udgivelse’, og hos European Excellence Awards var den i finalen i kategorien ’Corporate Advertising’.
Kommenter indlægget