Læs om, hvordan Kjøpmannshuset tilbød opsagte medarbejdere individuelle outplacement-forløb, der sikrede, at langt de fleste hurtigt kom i nyt job.
I Norge er der mange om buddet i detailbranchen – og konkurrencen er derefter. Det ved man både hos SPAR og virksomheden bag, Kjøpmannshuset. Væksten hos SPAR-kæden har nemlig været for nedadgående, og butikkerne skulle drives mere effektivt.
Et omfattende analysearbejde blev sat i gang, og da økonomien var talt op, fortalte bundlinjen, at en række vellidte mennesker måtte sige farvel til deres arbejde.
Det lærte Kjøpmannshuset af forløbet:
- Varetag både de forretningsmæssige og de menneskelige aspekter i en forandringsproces. Tænk både på økonomien og medarbejderne.
- Træn lederne i praksis. Det er ikke nok at teoretisere.
- Den indledende planlægning og forberedelse er vejen til et optimalt opsigelsesforløb.
- Ekstern professionel støtte bidrager til at sikre værdighed for de opsagte og en så god proces som muligt.
- En opsigelsesrunde omfatter opgaver både før, under og efter selve opsigelsen, men især før-fasen fylder meget og kræver grundig forberedelse.
I 2014 udgav vi en coffee-table-book i anledning af vores 25 års jubilæum med 25 kundehistorier om strategisk ledelse, forandringledelse, virksomhedslukninger, opsigelsesprocesser, stresshåndtering og coaching.
Bogen blev i 2015 international anerkendt i to europæiske kommunikationskonkurrencer. Hos FEIEA blev den nummer to i kategorien ’bedste flersprogede udgivelse’, og hos European Excellence Awards var den i finalen i kategorien ’Corporate Advertising’.
Kommenter indlægget