<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=1150766838320198&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">

Danmarks bedste ledelsesblog – vinder af Blogprisen 2016

Symptomer på stress

Stress og trivsel

Guide: Sådan spotter du symptomer på stress

Carsten Berg

Hver eneste dag har mere end 430.000 danskere symptomer på stress i et alvorligt omfang - ofte med store menneskelige og økonomiske konsekvenser til følge. For at undgå langvarige stressforløb skal man kende symptomerne. Men gør du det? Hvis ikke, så læs med her.

Stress forekommer på rigtig mange danske arbejdspladser og er en stadigt større sundheds- og samfundsmæssig udfordring herhjemme. For at undgå længerevarende sygdomsforløb i din organisation er det helt afgørende, at du kender til symptomer på stress - og det gælder uanset, om du er leder eller medarbejder.

Det er især vigtigt at kende til, hvordan du spotter det enkelte menneskes reaktioner på forskellige stressfaktorer - helt enkelt for at kunne forebygge langvarige stressforløb.

Stresssymptomer kan udmønte sig på tre områder: det fysiologiske, det psykologiske og det adfærdsmæssige.

Her gennemgår jeg, hvad nogle af de hyppigste reaktioner på langvarig stress kan være.

De fysiologiske reaktioner på langvarig stress:

  • Hjertebanken – Hjertebanken er et af de stresssymptomer, som kommer i selve stresssituationen. Når du oplever en stressfaktor, vil hjertet som oftest reagere, som om du netop havde løbet en sprint – også selvom du sidder helt stille på kontorstolen.
  • Indre uro – Under langvarig stress kan en indre uro sætte sig i kroppen. Den kan give en konstant følelse af, at noget ikke er, som det skal være. Uroen kan få dig til at stille spørgsmålstegn ved dig selv og skabe en usikkerhed i forhold til alt, du gør.
  • Svedeture – Det kan virke som en af de mere harmløse reaktioner på stress, men hvis du får svedeture, når kollegaerne klager over kulden, kan det være en påmindelse om, at noget ikke er, som det skal være.
  • Hovedpine – Hovedpine findes i mange udformninger. Den kan være alt fra en mindre gene i kortere tid til en alvorlig sundhedstilstand, der medfører akut afbrydelse af dit arbejde - og det kan påvirke hele din hverdag. 

Download stress guide - gratis e-bog

De psykologiske reaktioner på langvarig stress:

  • Manglende lyst – De hobbyer og aktiviteter, der før bragte dig glæde og optog din (fri)tid, virker nu pludselig helt uinteressante.
  • Træthed – Det er ikke kun om morgenen, dynen føles ekstra tung. Træthed som følge af langvarig stress kan være en følelse, som følger dig hele dagen.
  • Hukommelses- og koncentrationsbesvær – Det er ikke blot arbejdet, der pludselig føles langt mere mentalt krævende. Også simple samtaler med venner og familie kan opleves som en stor udfordring.
  • Humørsvingninger – Under langvarig stress kan det opleves, at dit humør ændrer sig markant. Det kan være nedsat humoristisk sans, men også en øget irritabilitet og stigende aggressivitet.

Læs også: Guide til den forebyggende stresspolitik

De adfærdsmæssige symptomer på langvarig stress:

  • Søvnproblemer – Ofte har langvarigt stressramte dårlig og urolig søvn. De vågner simpelthen mange gange i løbet af natten. Den lange periode med søvnunderskud kan påvirke mange andre dele af dit liv negativt.
  • Nedsat præstationsevne – Efter at have præsteret højt i lang tid, er du simpelthen ude af stand til at forsætte på det niveau. Derfor falder din præstationsevne markant.
  • Ubeslutsomhed – Det kan føles som om, du pludselig står over for langt flere valg, end du plejer. Alt, fra livsvigtige beslutninger til hvad du skal have med hjem fra køledisken, kan virke som uoverskuelige dilemmaer.
  • Øget brug af stimulanser – Når du gennem langvarig stress berøves din lyst, så kan du forsøge at erstatte den med andre stimuli, fx kaffe eller alkohol.

    Selv om du godt ved, at lykken ikke findes på bunden af hverken en flaske spiritus eller en kande kaffe, så kan både alkohol, cigaretter og kaffe, og meget andet, virke som en hurtig løsning i en presset situation. Det er det bare ikke.

Læs også: Sådan forebygger du stress som leder

Kendskab til egne symptomer på stress

Mennesker er forskellige, og det er vores symptomer på stress også. Derfor er det nødvendigt, at du lærer dit eget og dine kollegers reaktionsmønstre at kende.

Hvis du ved, hvordan du reagerer, når du oplever begyndende stress, kan du i højere grad forebygge langvarig stress og de fysiske, psykiske og mentale farer det medfører.

Stress-relaterede sygdomme og tilstande kan ifølge Sundhedsstyrelsen inkludere hjerte-kar-sygdomme, depressioner, forværring af eksisterende sygdomme (eksempelvis allergiske lidelser og diabetes), infektionssygdomme, søvnforstyrrelser, post-traumatisk stress-syndrom, misbrug og ulykker. Se Sundhedsstyrelsen for uddybende information.

Carsten Berg

Carsten Berg

Uddannet psykoterapeut, Master Class i erhvervspsykologi og certificeret coach. Tidligere leder gennem 12 år hos SDC, Key Account Manager hos WM-Data og selvstændig i 11 år sin egen konsulentvirksomhed Human Progress Compagny. Har arbejdet med erhvervsrådgivning siden 2002. Business Specialist, Stress & Well-being. Har været hos AS3 Transition siden 2013.

Forrige indlæg

Sådan arbejder I sammen – hver for sig

Næste indlæg

Hvad er en fritstilling?

Kommenter indlægget